hángörienidiocc

Latiatuc feleym zumtuchel mic vogmuc?

Idiotac.

Isa?

Fontos!!!

Még mielőtt elkezdenél alázni egy kommentben, kérlek olvasd el a RAGYA-t!!!
A nem nyilvános alázásokat pedig kéretik a verszegeny@gmail.com (egyszerű eset: nickre katt!) címre küldeni, de túl sokat nem kell ezektől a levelektől várni, mert kéjes mosolyok között fogom törölni mindet.

Friss topikok

Innen olvasnak

Hódacska, Fődecske, felhőcske

Ezen képecskéért meg millió köszönet az Időkép.hu portálnak:

Felhőkép

Szolidáris röghözkötés

2007.11.11. 09:38 Vérszegény éjszakai dúvad

Lamperth Mónika úgy gondolja, hogy az esélyegyenlőség érdekében röghöz kell kötni az általános iskolás tanulókat, azaz korlátozni kell a szabad iskolaválasztást. Lamperth elképzelése szerint mindenki csak a lakóhelyén lévő iskolába írathatná be a gyerekét.

Abban Lamperthnak igaza van, hogy kialakult egy vándorlás mind a diákok, mind a tanárok részéről a jobb, vagy jobbnak, vagy eszközökkel jobban felszereltnek gondolt iskolák irányába, társadalomföldrajzi fogalmakkal kifejezve az elmaradottabb (falusi) települések felől a jobb gazdasági lábakon álló (városi) települések felé. Csak azt nem értem, hogy a szabad iskolaválasztás megszüntetése hogyan segítene a falusi iskolákon. Ugyanis a falusi iskolák problémájának nagy része a település elöregedéséből származik, és nem abból, hogy a polgármester, az orvos, vagy a jegyző gyereke nem a helyi általános iskolába jár. Azaz nem a gyerekeket, hanem egész családokat kellene helyben maradásra bírni.

A viccesebb probléma ezzel a javaslattal az, hogy ahelyett, hogy csökkentené az iskolák közötti (és ezzel együtt a továbbtanulási esélyek közötti) különbségeket, tulajdonképpen a jelenleg már meglévőeket akarja átalakítani, törvénybe ikatni.

Az iskolák között ugyanis nem csak felszereltségben, tornatermek számában, minőségében, vagy a tanárok felkészültségében találhatók különbségek, hanem pl. képzési programok között is. Teszem azt, az egyik iskolában hangsúlyosabb részt kap a nyelvoktatás, míg máshol irodalom-, kémia-, fizika-, vagy történelem fakultációk, szakkörök indulnak. Ha most a gyerekem teszem azt rajong a történelemért, és esti mese helyett is Julius Caesar viselt dolgai érdeklik, és abban a lakókörzetben, ahol én lakom, nem foglalkoznak kiemelten a történelemmel, akkor én verjem bele a gyerekembe, hogy márpedig érdeklődj inkább a biológia iránt, vagy költözzem el?

Persze ez már felsősök problémája. Az alsó osztályokban még nem nagyon vannak fakultációk és szakkörök. De olvasástanítás szempontjából sem mindegy, hogy milyen iskolába járatom a gyerekemet. Bár mondjuk a legutóbbi PISA-felmérések szerint majdnem  tökmindegy... Annyit azért a PISA -felmérésekből is  le lehet szűrni,  hogy a magyar iskolarendszer nem  segít a szocikulturális háttérből eredő társadalmi különbségek csökkentésében, de hogy segítene ezen a szabad iskolaválasztás megszüntetése? Esetleg úgy, hogy a szocikulturális hátrányokat földrajzi hátrányokká transzformálja, ezáltal pedig alá is írja a falusi iskolák halálos ítéletét? Vagy talán egész falvakét is? Vajon az orvos továbbra is ott fog maradni a faluban (feltéve, hogy eddig ott lakott), vagy beköltözik majd a városba, és onnan fog kijárni rendelni? Vajon a helyi jegyző (feltéve, hogy nincs körjegyzőség) nem vállalja inkább az ingázás minden ódiumát azért, hogy a gyerek egy jobban felkészült iskolába járhasson?

Szóval meglehetősen ostoba és egyáltalán nem baloldali elképzelés az, hogy, ha vannak olyan társadalmi rétegek, amelyek felzárkóztatását nem tudjuk megoldani, akkor csökkentsük mindenki más iskoláztatási esélyét. Ha a szabad iskolaválasztást megszüntetjük, akkor hosszútávon a társadalom szociális törésvonal mentén történő kettészakadását gyorsítjuk fel, ugyanis, akik megtehetik, hogy elköltözzenek, azok meg is fogják tenni, akik pedig nem tehetik meg, később sem tehetik majd meg. Így már eleve az általános iskoláknál központilag döntenék el, hogy ki lesz az, aki majd később mehet egyetemre, és ki az, aki esetleg megpróbálhatja a felvételit, hátha felveszik (feltéve, ha sikerült egyáltalán egy érettségi adó középfokú oktatási intézménybe felvételt nyernie), egyébként marad a lassan semmire sem jó érettségi, vagy a szakmunkásbizonyítvány. Ez utóbbival akár érvényesülni is lehet a munkaerőpiacon, feltéve, ha vannak a környéken munkahelyek.

Arról pedig még egyáltalán nem szóltam, hogy az általános iskola után általában valamilyen középfokú intézmény következik, amelyet leginkább csak nagyvárosi tanulók tudnak utazás nélkül látogatni. Most akkor a lamperthi logika alapján vajon mit kéne tennünk? Minden településre legalább egy középiskolát? Vagy esetleg támogassuk valahogy az iskolába járást?

Persze az Mszp szempontjából a szabad iskolaválasztás megszüntetése az olcsóbb megoldási javaslat, mert az iskolák közti különbségek eltüntetésére elég sok pénzt kellene a rendszerbe invesztálni, de ez a befektetés hosszútávon mindenképp kifizetődő lenne.

3 komment

Címkék: mszp lamperth mónika oktatási rendszer

A bejegyzés trackback címe:

https://hangorienidiocc.blog.hu/api/trackback/id/tr34224993

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Anett 2007.11.11. 15:52:52

Kedves Vérszegény éjszakai dúvad!

Nagyon örülök, hogy foglalkozol a témával. Teljes mértékben osztom a véleményed.
\"Ha igazi baloldali politikát akarunk folytatni, akkor felül kell vizsgálni a szabad iskolaválasztást.\" - nyilatkozta dr. Lamperth Mónika. A miniszter asszony javaslatának lényegegét egy frappáns mondatban össze lehetne foglalni: dögöljön meg a szomszéd tehene is! Ha már az államnak nincs pénze az oktatás színvonalának emelésére, iskolák építésére (csak leépítésükre futja), akkor azoknak a gyerekek se legyen lehetősége egy jobb iskolában tanulni, akiknek szülei ezt anyagilag megengedhetnék.

Vagy mondok mást: sok vidéki szülő (nem csak a tehetősek!) jár Pestre dolgozni, aki gyermekét értelemszerűen nem a \"mucsaröcsögei\" helyi iskolába fogja beíratni, hanem a munkahelyéhez legközelebb esőbe. Miért is teszi ezt? Gondoljunk csak bele: elmegy a jóember reggel 8 órára dolgozni, és ha átlag, 8 órás munkaidőben számolunk, akkor este 6-kor végez. Szegény még épp idejében odaér a gyerekért a napközibe. Kíváncsi lennék, hogy a mucsaröcsögei iskola vajon hogyan tolerálná, ha a szülő este 8-ra állítana be a lurkóért? Szerintem meg sehogy. Persze a nagyokosok erre azt mondanák, hogy menjen érte valamelyik nagyszülő, vagy akasszanak kulcsot a gyerek nyakába (elvégre igazán \"veszélytelen\" egy 7-8 éves kicsi gyereknek a mai világban este egyedül kóborolni), vagy minden család szervezze át az életét, mert a miniszter asszonynak így kényelmes. Nem kell hozzá egyetem, hogy belássuk, hogy milyen átgondolatlan, szakmaiatlan javaslat ez!

sasika61 · http://sasika61mondja.blog.hu 2007.11.11. 18:50:54

Hasonlóan gondolkodunk ebben, a te kifejtésed az alaposabb, nézd meg a sasika61mondja.blog.hu oldalt!
S61

Verizsu 2007.11.11. 22:28:07

Azért ne felejtsétek el az örök érvényű igazságot sem, ami az "arany középút"-on van. Talán éppen itt lenne az ideje, hogy a hátán üljük meg azt bizonyos lovat, mert akár jobbról, akár balról pottyanunk le róla, egyaránt fájni fog!