hángörienidiocc

Latiatuc feleym zumtuchel mic vogmuc?

Idiotac.

Isa?

Fontos!!!

Még mielőtt elkezdenél alázni egy kommentben, kérlek olvasd el a RAGYA-t!!!
A nem nyilvános alázásokat pedig kéretik a verszegeny@gmail.com (egyszerű eset: nickre katt!) címre küldeni, de túl sokat nem kell ezektől a levelektől várni, mert kéjes mosolyok között fogom törölni mindet.

Friss topikok

Innen olvasnak

Hódacska, Fődecske, felhőcske

Ezen képecskéért meg millió köszönet az Időkép.hu portálnak:

Felhőkép

Vissza a homályba

2010.02.05. 12:35 Vérszegény éjszakai dúvad

Itt az idő, most, vagy soha! De nem arról kell nyilatkozni, hogy rabok legyünk-e, vagy szabadok, hanem a vállalkozóknak kell bevallaniuk, hogy mennyit is ért a tevékenységük piaci értéke január hónapban. Az új előírásokat még tavaly építették bele az Szja törvénybe (én októberben írtam már erről), idén január elsején lépett életbe a szabályozás, és egy hét van még hátra az első bevallás megtételéig. Mivel a tevékenység piaci értéke egy jogi szempontból teljesen érthetetlen fogalom, és teljes a zűrzavar e téma körül, ezért az APEH közzétett egy tájékoztatást, hogyan is számítsuk ki a tevékenység piaci értékét. Igaz, hogy ezt megtehették volna már hónapokkal korábban is, de eddig biztos el voltak foglalva a minél precízebb számítási módszer kidolgozásán, ezért csak egy héttel a bevallási határidő előtt álltak elő a farbával.

Gondolhatnánk. De ne gondoljuk.

Az APEH tájékoztatás ugyanis nem tartalmaz sem igazán használható, sem igazán új elemet.

A tagként a vállalkozásban dolgozók és az egyéni vállalkozók három módszert választhatnak a jövedelmük meghatározására.

Az első az az eljárás, amikor adott vállalkozó nyakába veszi a környéket, és minden egyes hasonló munkát végző vállalkozáshoz bekopogtat, és megkérdi, hogy ki mennyit keres. Az APEH ezt így fogalmazza meg:

az az ellenérték, amely a tevékenység folytatásának adott térségében, adott körülményei között, hasonló munkakör, szakmai végzettség, gyakorlat stb. mellett az adott színvonalú, terjedelmű stb. tevékenységet folytató munkavállalót megilleti vagy megilletné, figyelembe véve a magánszemély képzettségét, szakmai gyakorlatát, egészségi állapotát, tevékenységének többféleségét, fő-, kiegészítő- vagy másodállás jellegét, a ráfordított vagy kieső időt stb

Persze van egy kis könnyítés is, ha túl fárasztónak gondolnánk a vállalkozások közötti sétálgatást, igénybe lehet venni az Állami Foglalkoztatási Szolgálat által közzétett régiókra lebontott kereseti statisztikáit. Itt ni. Persze joggal húzhatjuk fel a szemöldökünket akkor, amikor meglátjuk, hogy az adatok 2009. májusiak, és azóta történt azóta egy és más a gazdaságban, csak a példának okáért egy kis fogyasztáscsökkenést lehet megemlíteni. Az igazi problémát inkább a relatív szórás bizonyos esetekben nagyon magas mértéke jelenti (egy-két szakmánál ez meghaladja a száz százalékot is). (A relatív szórás egyszerűen kifejezve: az értékek átlagos eltérése az átlagtól).

A másik két módszer pedig szinte ugyanaz:

a társas vállalkozás, az egyéni vállalkozó által elért bevételből a személyes közreműködő(k) díja, illetve a vállalkozói kivét nélkül számított költségek, a szokásos vállalkozói haszon levonásával meghatározott összeg és a tevékenység folytatása körülményeinek figyelembevételével megállapított járandóság,

vagy a társas vállalkozás, az egyéni vállalkozó által elért bevételből a személyes közreműködő(k) díja nélkül számított költségek levonásával meghatározott összeg 80 százaléka és a tevékenység folytatása körülményeinek figyelembevételével megállapított járandóság.

Az egyik módszernél a vállalkozások szabadon választhatják meg a nyereséghányadukat, a másiknál viszont az állam határozza ezt meg, és azt mondja, hogy ez 20%. A közös a két dologban, hogy mindkétszer a havi árbevételből kiindulva kell meghatározni a tevékenység piaci értékét.

Miért is érdekes ez? Az első módszernél hiába csak egyéves, de mégis elavult adatokkal kell dolgozni, amelyeknél az átlagtól nagy eltérésű egyedi értékekből adódik az átlag, a másik kettő (és ez a gyönyörű az egészben) tulajdonképpen a feketegazdaság előretörését eredményezi, hiszen minél kevesebb a hivatalos árbevétel, annál kisebb összeg után kell megfizetni a járulékokat, és annál kisebb a veszélye annak, hogy év végén még járulékolni kellene a nyereségből (ti. A tevékenység piaci értékét éves szinten ellenőrzik. Ha az adóévben lejárulékolt kereset nem éri el a tevékenység piaci értékének az APEH által vélelmezett(!) szintjét, akkor a nyereséget (ha van) nem osztalékként, hanem bérjellegű kifizetésként kell kivenni, azaz a járulékokat meg kell fizetni utána.

Azaz hiába a tájékoztatás, alapvetően homályban hagyják a vállalkozókat, már most lehet fogadni arra, hogy a (valószínűleg jövőre elkezdődő) ellenőrzések hatalmas perekbe fognak torkollni. De ez a kisebbik baj. A nagyobik probléma az, hogy ezzel az új járulékoztatási rendszerrel a vállalkozásokat visszakergetik a feketegazdaságba. Abba a feketegazdaságba, amely ellen eddig ellenőrzésekkel és idióta játékokkal harcoltak.

A 'Tiszta haszon' programról most szót se ejtsünk, hiszen már meg is szűnt, ellenben az ellenőrzésekről csak annyit, hogy egy rendszert fent lehet tartani tisztán ellenőrzésekre alapozva, azonban az drága, és hosszútávon egyfajta rendőrállamhoz vezet.

Talán egyszerűbb lenne, ha az állam a gazdasági szereplőket partnernek tekintené, nem pedig adóalanynak. Talán egyszerűbb lenne egy minimális bizalmat megelőlegezni a piaci szereplőknek. Talán egyszerűbb lenne érdekeltté tenni őket az adóbefizetésben.

Talán érdemes lenne elgondolkodni a járulékcsökkentésben.

Egyébként kétségünk ne legyen: a járulékbefizetések ettől a rendszertől csökkenni fognak. De ezt el lehetett volna érni ésszerűen is. Valahogy úgy, hogy az mindenki jó (jobb) legyen.

16 komment

Címkék: gazdaság adózás

A bejegyzés trackback címe:

https://hangorienidiocc.blog.hu/api/trackback/id/tr641731292

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

1kutya 2010.02.05. 13:39:37

talán érdemesebb lenne egyszerűsíteni...

egy átláthatóbb adózási rendszerrel szerintem simán lehetne 10-20%-al növelni a befizetési hajlandóságot/befizetett összeget, még adót sem kellene csökkenteni!

a jelenlegi rendszert lassan már az adóhatóságnál dolgozók látják át (és ez újabb lehetőséget teremt a kiskapukeresésnek):(

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2010.02.05. 13:44:14

@1kutya:
tapasztalatból mondom: az adórendszerrel, főleg az állandó változtatgatásokkal az apeh dolgozóinak is sokszor meggyűlik baja. Nemegyszer jártam már úgy, hogy a telefonos szolgálatuk nem tudott tanácsot adni, csak annyit, hogy valahogy azért próbáljam meg megoldani.

MickJagger 2010.02.05. 21:12:14

Home of the Brave ööö... izé: Home of the APEH

Szokol 2010.02.05. 21:30:00

Alkotmánybíróság előtt van a téma, egyenlőre kár izgulni miatta.
Nagyon remélem, hogy eltörlik, mert én még csak elmagyarázni sem bírom az ügyfeleimnek, nem hogy rábírni őket, hogy akkor lássanak neki hitelt érdemlően ledokumentálni, mennyit ér az ő munkájuk.

Nonszensz az egész, megint kitaláltak valami okosat fent az elefántcsonttoronyban, de az már nem jutott eszükbe, hogy megkérdezzék a jogalkalmazókat, hogy vajon megvalósítható-e a való életben.

1kutya 2010.02.05. 22:03:17

@Vérszegény éjszakai dúvad: én csak tudom! sajnos:( (a zasszony ott gályázik ugyanis)

szedlacsek2 2010.02.05. 23:23:32

Simán alkotmányellenes lesz. Ugyanazzal a logikával , mint az ingatlanadó.

blr 2010.02.06. 00:07:34

Ez a törvény egy elég durva beavatkozás a piaci folyamatokba, remélem, hogy az AB eltörli, és nem olyan indoklással, mint az ingatlanadót.

PL.: X tevékenységgel foglalkozok, ennek a "hivatalos" átlaga legyen A. X-ből származó bevételem legyen 3/4 A, de közben 1/2 A-nak megfelelő összeget szerzek másból. Más közben csak tényleges 3/4-et keres. Én evidensen úgy fogom a jövedelmem könyvelni, hogy ha már egyszer a járulékot befizetem, "ráírom" a maradék 1/4-et.
Ezzel valójában az A értékét növelem, így egy növekvő spirálba nyomom a tevékenység értékét.
Ez egyszerűen nem normális, mert így törvényileg növeli egy tevékenység piaci értkét.

Avatar 2010.02.06. 00:46:11

Izgalmas lesz ez, különösen kezdő vállalkozók esetében. Az általában üzleti titok, hogy ki mennyiért vállal el egy komplexebb munkát, így a konkurencia nem fogja megmondani, hogy ők mennyit kapnak, mert akkor könnyű alájuk ígérni.
Ha mégis van haver, aki megosztja az infot, az azt fogja mondani, hogy ő eddig a minimálbér kétszeresét kapta munkajövedelemként (hogy ne baxtassa az apeh), tehát mondhatjuk, hogy ez a szokásos bér szinte minden vállalkozónál.

Egy EVÁs cég esetében a költségekről szóló definíciókat meg eleve átugorhatjuk, hiszen ezek a cégek többek között épp azért EVÁsak, hogy ne kelljen a költségszámlák gyűjtögetésével szarakodni. Ha nekiáll azon rugózni az apeh, hogy de hát nincsenek is költségek, és fú de nagy a haszon, akkor vagy azt mondják a vállalkozók, hogy eddig is így működtünk, és nekünk ez a "szokásos vállalkozói haszon", vagy majd szépen kimennek a cégek az EVA alól és újra elintézik, hogy papíron épp 0-ra jöjjön ki az eredményük...

heliox 2010.02.06. 05:45:24

@Avatar: Az EVA cégekre ez nem vonatkozik.

2009. január 1. óta az EVA cégeknek is meg kell őrizniük a bejövő számlákat.

főboszorka45 2010.02.06. 08:32:11

az.. adócsökkentés.. nem szakad le a plafon...

a 17%az valójában 21,59%, a 32% meg 40,64%....
lehet utánaszámolni... Megadóztatja a munkáltató által fizetendő járulékot (adót)
ez csak nálunk fordulhat elő, sehol máshol...

szárnyati géza 2010.02.06. 08:55:04

Újra és újra csak azt tudom tanácsolni kedves vállalkozó társaimnak, hogy továbbra se fizessünk semmiféle adót, mint ahogy tesszük ezt már 10-20 éve folyamatosan. Mindenki ki tudja hozni 0-ra a az eredményt minden különösebb kockázat nélkül.

Fizessék be azok a nagy nemzetközi cégek helyettünk is az adókat, amelyeknek a kormány a gazdaságunk pozicionálásával folyamatosan kedvezni igyekszik.

Ha majd egy kicsit is úgy alakítják az irányelvekeket, hogy a kisvállalkozóknak kedvezzen, akkor elgondolkodok majd rajta, hogy fizetek be némi adót és járulékokat.
Addig semmit!!!

Az egészből csak szegény apámat sajnálom, aki 40 év munkaviszonnyal a bruttó 250-ből 120-at kap meg. Szegény, éves szinten fizet 1,5 millió adót és járulékot, míg én a 10 éves vállalkozói múltam alatt összesen nem fizettem be ennek a tizedét sem.

Továbbá, azért az is érdekes, hogy a rendszer hagyja, sőt lehetővé teszi, hogy ilyen módon elkerüljük az adózást. Vajon ez miért is van így? Nem hiszem, hogy miattam...

vénkujon 2010.02.06. 09:15:39

nem jár errefelé egy apekes forumozó? ...szeretnék mondani neki valamit.:)

Vogon 2010.02.06. 09:42:29

mi lenne ha mindenki átminősítené magát segédmunkássá?

Avatar 2010.02.06. 14:33:00

@heliox:
"2009. január 1. óta az EVA cégeknek is meg kell őrizniük a bejövő számlákat."

Egy EVÁs Kkt-nek, Bt-nek még csak kettős könyvvitelt sem kell alkalmaznia, az is elég, ha bevételi nyilvántartást vezet, nem kell mérleget és eredménykimutatást készítenie. A számlákat majd megtartja a fiók mélyén.
Ha kijön az Apeh, majd a revizor nekiáll könyvelgetni, hogy kiszámolja a költségeket? Ha a cég vesz mondjuk valamilyen gépet, akkor majd a revizor eldönti, hogy milyen metódussal akarjon a cég ÉCS-t számolni?

Avatar 2010.02.06. 14:44:31

@heliox: Ja, és még valami... Az EVÁsokra vonatkozó számlatartási kötelezettséget megszavazó politikusokra érdekes módon nem vonatkozik számlamegtartási kötelezettség, és az ő költségtérítésükre vonatkozó adó épp fele az EVÁsok adójának...
Na menjenek a π-csába.