Amikor a 2006-os választások után beütött a krach, és az Mszp - Szdsz kormány kimutatta a pénzelszívó vámpírfogait, ezeket a fogakat egy kicsit saját magába is süllyesztette, közölvén, hogy olcsóbb állam kell, kevesebb közalkalmazottal. Na, rögtön be is ütött a hivatalokban a pánik, hogy mi lesz a sok tespedt látszatdolgozóval, ha majd megszűnik a munkaviszonyuk. Megígérték nekik, hogy végre szakmát tanulhatnak az állam pénzén, hogy felkészítik őket a versenyszféra farkastörvényeire, de tegnap derült ki, hogy mi lesz a sorsuk ténylegesen. Valószínűleg mennek a Költségvetési Hivatalba.
Persze az abszurditást csak fokozza a KH létrehívásának indoka.
Szükséges lenne egy független intézmény létrehozása? Hát először is az ÁSZ vajon mi? Másodszor meg ki a franc hiszi el, hogy vannak még Magyarországon független szakemberek? Van még vajon olyan szakember, aki nem adta el magát legalább egyszer?
Vajon mi garantálja a függetlenséget? Hogy a kormány nevezi ki a vezetőit? Ebben az esetben már most lehet hallani a 2010-es hangokat, miszerint az ellenzéki oldal azt mondja, hogy a kormány befolyásolja a KH-t, és bármit is mond, az nem igaz. A kormányoldalról meg majd elmondják, hogy az ellenzék hülye és paranoid, na meg álljanak le a hazugságok terjesztésével.
Vagy hogy a parlamenti pártok delegálják a szakértőket (azaz az embereiket)? Akkor viszont egy ORTT-s szintű bohóckodás lesz belőle, ahol már előre lehet sejteni minden döntést.
Na, Lendvai Ildikó ehhez még hozzátette, hogy:
...az előretervezés jelentené számukra az újabb garanciát, vagyis három évre előre világosak lennének a költségvetés fő számai.
Hát a franc se tudja. Azért volt már nekünk kétéves költségvetésünk, akkor az nagyon nem tetszett az Mszp-nek, de hát akkor éppen ellenzékben voltak. Ja, persze, a világgazdasági folyamatokra meg tegyünk magasról, azok úgysincsenek hatással a mi gazdaságunkra, mi?
Aztán jött még Gusztos is, aki szerint:
...akkor lehet sikeres egy ilyen tárgyalássorozat, ha valamennyi szereplő elfogadja, hogy nem lehet egyszerre szigorú költségvetési politikát követeli, és eközben olyan választási csomaggal előállni, amelynek elemei felborítják a költségvetést.
Hát Péter barátunk hatalmas tévedésben van. Először is ezt már régen önszántukból el kellett volna fogadniuk, akkor most semmilyen megszorításra nem lenne szükség, másrészt, ha mindezt elfogadják, akkor egyrészt nem lesz szükség a KH-ra (és tárgyalássorozatra sem), másrészt akkor az ország és az itt élő emberek lesznek sikeresek, és a pártok talán visszanyerik az emberek bizalmát. De ebben szerintem Péterünk sem hisz, úgyhogy marad a hivatal.
Semjén Zsolt pedig bebizonyította, hogy sci-fi írókat megszégyenítő fantáziája van:
...a költségvetési hivatalnak igazán értelme, ha annak "megállító", azaz vétójoga van, "ha elhatározzuk, hogy három évre megállapodunk a költségvetési számokban, amitől csak kétharmaddal lehetne eltérni".
Hogy miért nincs értelme létrehozni egy ilyen hivatalt? Hát azért, mert az Országgyűlésnek nincs felettes szerve. A politikai pártoknak meg aztán végképp nincs. Hiába hajtogatja az ÁSZ (ami egy független, a költségvetést ellenörző hivatal), hogy ideje átgondolni a pártfinanszírozási törvényt, mert az még 1989-ben készült, 1989-es árszínvonallal, a Parlamentet alkotó pártok magasról tesznek erre. De persze, minek is változtatnának, hiszen a kampány után csak bele kell hazudniuk a képünkbe, hogy naná, ők aztán nem lépték 386 milliós kampánykeretet. (Pedig dehogynem. A cikk elég hosszú, lényegi része a végén van, ahol is azt mondják, hogy a 2006-os központi kampányt legkevesebb 2,5 milliárdból lehetett megúszni).
De meg lehetne említeni az Alkotmánybíróság felesleges szájtépését is a mulasztásos alkotmánysértésekről, amelyek zömét a Parlament egyáltalán nem orvosolja.
Ugyanez lesz a sorsa a KH-nak is. Lesz, viszi majd a pénzt, botrányt lehet majd kavarni a jelentései körül, de a valódi célja az, hogy növelje az átláthatatlanságot, és segítsen azoknak, akik a zavarosban halásznak.