Tóta W. a mai bejegyzésében a cigánybűnözésről és a fehérbűnözésről értekezik. Én túl sok értelmét nem látom a bűnözők etnikai alapú megkülönböztetésének, ha valaki bűncselekményekből akar megélni, akkor azt fogja tenni, a bőrszínétől függetlenül. (Azt is hozzátéve, hogy tulajdonképpen a rasszizmus bőrszín/származás szerinti megkülönböztetést jelent, függetlenül attól, hogy a megnyilatkozás tartalma pozitív-e, vagy negatív.) A bűncselekmény súlya, fajtája szintén nem a bőrszíntől fog függeni, hanem attól, hogy az elkövető éppen milyen helyet foglal el a társadalmi ranglétrán. Azaz a cigány politikusok ugyanúgy nagy pénzeket lopnak el, mint a nem cigány politikusok, és a nem cigány szegények ugyanúgy fát fognak lopni, mint a szegény cigányok. Ha fognak...
A kommentekben természetesen előkerült a megélhetési bűnözés fogalma, hozzátéve, hogy a megélhetési bűnözők nem láncfűrésszel mennek fát lopni. Hát dehogynem. Ugyanis nem maguknak lopják a fát, hanem más szegényeknek, akik piaci áron nem tudják megvenni a télire való tüzelőt, viszont olcsóbban a lopott fát igen. Azaz ez tulajdonképpen nem megélhetési bűnözés, hanem a szegények társadalmában létező munkamegosztás, amellyel mindkét fél jól jár. Te megszerzed - én nem kérdezem hogy szerezted, és megveszem. A bűncselekményt maximum a lopás célja alapján lehetne besorolni a megélhetési kategóriába, de ezzel meg inkább ne próbálkozzunk, inkább felejtsük a megélhetési bűnözés kategóriát. A tolvajlás az tolvajlás, és az enyhítő/súlyosbító körülmények figyelembevétele nem a mi dolgunk, hanem a bíróságé, mert az lenne a normális, ha minden elkövető bíróság elé kerülne. Lehetőleg minél előbb.
Persze, ha már falopás, akkor itt van a lelőtt baltás tolvaj. Ebből persze könnyű levonni azt a következtetést, hogy akkor ezek ilyenek, és statisztikai százalékokkal dobálózni, de azért én előbb szeretnék látni egy olyan statisztikát, hogy hány fatolvaj támadt rá az erdőőrökre baltával, amikor azok tettenérték őket. És csak ezután lehet bármiféle következtetést levonni.
Néhány hozzászólásban a cigányok kultúrájával, vagy inkább kulturálatlanságával érvelnek. Nos, ez tény és való, a hagyományos cigány kultúrában (igen kultúra!) elfogadott (volt) a gázsó világ kihasználása. Nem csak tolvajlásokkal, hanem kéregetéssel, jóslással, vagy akár az itt a piros, hol a piros játékkal. Miközben a cigány csoportok olyan szolgáltatásokat is kínáltak a nem cigány embereknek, amelyeket a nem cigányok szívesen igénybe vettek, hiszen a nem cigányok ezt nem űzték. Ilyen pl. az üstfoltozás.
Akkor itt van az integráció kérdése. Hogy ezek soha nem fognak beilleszkedni a társadalomba. Hogy soha nem fogják elfogadni a mi normáinkat. Csakhogy mindig is voltak beilleszkedett cigányok! Már a 17. századból vannak olyan feljegyzések, amelyek letelepedett, szőlőtermesztő és adófizető cigányokról számolnak be. Most is vannak integrálódott cigányok, akik ugyanúgy élik a mindennapjaikat, mint a nem cigányok, csak ők inkább láthatatlanok, hiszen nem érdekesek a média számára.
Ehhez még tegyük hozzá, hogy a honi cigányságot véglegesen letelepítenie (azaz elkezdeni az addig kívülállók integrálását) csak kb. negyven éve sikerült a Kádár-rendszernek. Negyven év viszont egy társalmi léptékben nem számít hosszú időnek.
Hosszasan lehetne még folytatni, de nem látom értelmét.
Ugyanis nem az a baj, hogy cigánybűnözésről beszélnek. Hanem az a baj, hogy azok, akik a cigányok mellett érvelnének a rasszista diskurzusból indulnak ki, a rasszista diskurzus elemeit próbálják meg pozitív kontextusba állítani. Azaz tulajdonképpen öngólt lőnek, hiszen alapvetően a rasszisták által kiemelt negatív képekre, toposzokra helyezik a hangsúlyt.
Nem cigányokról kéne beszélni, azaz ugyanúgy általánosítani, ahogy a rasszista diskurzus teszi, hanem a hazai cigányságot csoportokra, egyénekre kellene felbontani, és így beszélni róluk, azt is elmondva, hogy igen, vannak köztük olyan csoportok, amelyek bűncselekmények elkövetéséből akarnak megélni. És ha rendőrkézre kerülnek, akkor rögtön kicsapják az asztalra a rasszista rendőrség ütőkártyát, amelyre aztán ugranak a jogvédők, merthogy szegény cigányok...