A karácsony idejében erőteljesen megjelenő reklámok másik fajtája viszont maga a megtestesült gusztustalanság.
Ezek a reklámok a gyerekeknek szólnak, az emberek egy olyan csoportjának, akik még nem képesek kritikusan szemlélni a médiahatásokat. (Médiakutatók szerint ez a képesség kb. 12 év táján köszönt be) Ezek a reklámok kihasználva a gyerekek hiszékenységét, úgy mutatják be a termékeket, mintha... Mintha az akciófigurák maguktól mozognának, miközben a számítógép generálta háttérben szintén számítógép generálta akciók történnek.
A karácsonyi békesség helyett így persze sokszor a karácsonyi fejfájás köszönt be, mert ugyan ezek a játékok "csak" 2-5,000 forintba kerülnek...
De! Mert rögtön jön ez a "de", ha a családban három gyerek van, és a későbbiekben is jön ez a de, mert sokszor a játékok nem egy játékot jelentenek, hanem egy egész játékkollekciót, persze minden darabját külön-külön csomagolva és árulva. És persze a reklám végén még elmondják a gyereknek, hogy "Gyűjtsd össze mind!"
Na, ez az a mondat, amit én a szívem szerint véglegesen kitiltanék minden gyerekeknek szóló reklámból. Bár megszületett egy reklámetikai kódex, érdekes(?) módon azt sem a játékgyártók-, sem a játékkereskedők szövetsége nem írta alá. Már ha létezik ilyen szövetség.
Ráadásul csak érdekességképpen jegyzem meg, hogy noha nekem nincs saját gyerekem, viszont a testvéreimnek igen. Azt figyeltem meg velük kapcsolatban, hogy a legtöbb időt nem egy készen vett játékkal foglalkoztak, hanem egy pl. öblítősflakonnal! Míg a pókember-, és egyéb figurákat elég hamar félrerakják, addig egy öblítős-, tejesflakonnal órákon át képesek eljátszani. De meg lehetne említeni a különböző fadarabokat, vagy egyéb egyszerű dolgokat. Ki érti ezt?
Én lehet, hogy igen. Azt hiszem inkább a fantázia a lényeg, mintsem a játék maga.