hángörienidiocc

Latiatuc feleym zumtuchel mic vogmuc?

Idiotac.

Isa?

Fontos!!!

Még mielőtt elkezdenél alázni egy kommentben, kérlek olvasd el a RAGYA-t!!!
A nem nyilvános alázásokat pedig kéretik a verszegeny@gmail.com (egyszerű eset: nickre katt!) címre küldeni, de túl sokat nem kell ezektől a levelektől várni, mert kéjes mosolyok között fogom törölni mindet.

Friss topikok

Innen olvasnak

Hódacska, Fődecske, felhőcske

Ezen képecskéért meg millió köszönet az Időkép.hu portálnak:

Felhőkép

Az utolsó szó jogán

2009.02.09. 14:50 Vérszegény éjszakai dúvad

Egy eddig kimondatlan fogadalmamat szegem most meg, ugyanis pár hónapja elhatároztam, hogy, ha a fene fenét eszik, akkor sem ejtek több szót a cigányokról, a cigányproblémáról, vagy a cigány-nem cigány viszonyról.

Úgy láttam ugyanis, hogy nincs értelme erről a témáról szólni addig, amíg ez minden szinten csak hergelést jelent, amíg lehetetlen erről a témáról higgadtan beszélni. Szóval ez a bejegyzés az utolsó szó jogán íródik, ezt a témát a továbbiakban teljes negligáció sújtja a blogon.

Természetesen a veszprémi esettel kapcsolatban ragadok újra-utoljára billentyűzetet, mert ez a gyilkosság nem csak felháborító, de lassan már teljességgel jellemző a honi eseményekre - sajnos. Ezellen pedig fel kell lépni. Nem a teljes hazai cigányság ellen, hanem a berkeikben létező olyan "szubkultúra" (őszintén szólva nagyon sajnálom, hogy a kultúra kifejezést egyáltalán használnom kell, szóval fogalmazzunk úgy, hogy ezt értsük a szó legrosszabb értelmében - már ha van neki ilyen) ellen, amelynek egyik alapvető eleme a más, a "szubkultúrához" nem tartozó egyének elleni erőszak.

Hogy fajulhatott idáig a helyzet? Úgy vélem a legnagyobb a felelősség a politikát, politikusokat terheli, a változ(tat)áshoz szükséges alapvető eszközöket ugyanis a politikai mezőben találjuk meg. Mégsem éltek velük, írd és mondd, a hazai cigányság teljes felügyelet nélkül maradt, nem csak hogy az integrációjuk elősegítésével nem próbálkozott egyik hazai politikai erő sem, de játékszerként használták fel a cigányokat a választások során, cserébe pedig nem nyúltak a segélyezés rendszeréhez, ezzel is tartósítva a tartós társadalmonkívüli státuszukat. 

De ezen kívül komoly felelősség terheli a cigányságot is. Azt tartja róluk a fáma, hogy erős közösségi érzés él bennük. De akkor felvetődik a kérdés, hogy miért vállalnak közösséget gyilkosokkal, tolvajokkal, rablókkal, szóval bűnözőkkel. Miért vállalnak közösséget olyanokkal, akik rossz fényt vetnek a közösség egészére? Miért nem közösítik ki őket? Miért nem próbálnak meg hozzájárulni saját településük biztonságához, mondjuk azzal, hogy részt vesznek a polgárőrség munkájában? (Mert a megkülönböztetés kis(ebb)településeken belül bizony működik. Ha faluhelyen bizalmatlanok egy (már régebb ideje ott lakó) cigánnyal szemben, az nem a cigányságából, hanem a viselkedéséből fakad). Az már megint egy más kérdés - és ezzel kapcsolatban a médiában dolgozóknak kell szembenézni -, hogy ha egy-egy településen belül vannak ilyen együttműködések cigányok és nem cigányok között, akkor nekik miért nincs olyan nagyfokú transzparenciájuk, mint a bűnöző, leszakadt, tartós munkanélküliségüket a kocsmában töltő cigányoknak (vagy nem cigányoknak, bár én nem nagyon emlékszem arra, hogy nem cigányok is megjelennének ilyen kontextusban).

De felelősség terheli a cigány értelmiségi réteget és a cigány álértelmiségi réteget is. Az előbbieket azért, mert egész egyszerűen hagyták, hogy eltüntessék őket a süllyesztőben (mert, ha nyomokban is, de léteznek), utóbbiakat (ők azok a cigányok, akik manapság általában megszólalnak a honi cigányság ügyében és valamilyen politikai, vagy állami szervben töltenek be tisztséget), mert magukra hagyták a cigányokat, jelenlegi posztjukat inkább saját megélhetésük érdekében tartják fontosnak. (Ja, igen. Győzikét meg felejtsük el. De nyomban. Ő sem értelmiségi, sem álértelmiségi, leginkább csak dísz-, vagy médiacigány. A felsorolás további jelzőkkel szabadon kiegészíthető).
Ugyanmár, biztos, hogy Kolompár Orbán a legjobb vezetője a OCÖ-nek? Az a Kolompár, aki ellen vádat emeltek, az a Kolompár, aki szerint:

romák nem várják meg lehajtott fejjel, hogy vagonokba tereljék és koncentrációs táborokba hurcolják őket

Csak a tisztánlátás végett, egy ilyen kijelentés miatt bármely más nem cigány politikus, vagy nem politikus már alulmaradt volna Kolompár verbális és totális agressziójával szemben.

Mit is kellene tenni? Csak néhány, általam tényleg fontosnak vélt dolog:

1. A legutolsó gondolatból kiindulva először is le kell számolni a PC közbeszéddel! Ugyan, hogy akarnánk megoldást találni a problémára, ha egyszer nem is beszélhetünk róla, ha egyszer ki sem mondhatjuk, hogy létezik a probléma. Ha Pásztor Albert nem mondhatja ki azt a tényt (amelyből legalább következtetéseket kellene levonni a megfelelő szerveknek - és most nem a Jobbikra gondolok), hogy valamennyi ismertté vált rablási bűncselekmény elkövetője cigány volt, mert Draskovics visszakézből, gondolkodás nélkül kirúgja, akkor szerintem inkább Draskovicsot kellene kirúgni. Ugyanis ez esetben akkor nem a miskolci rendőrkapitány volt a rasszista, hanem a valóság - vagy Draskovics a hülye. A hamisnak tartott állítást kérem áthúzni.

2. Zéró tolerancia a bűnelkövetés minden fajtájával szemben, a megélhetési bűnözés kiirtása a fogalomtárunkból! Nem csak a nagy visszhangot kiváltó bűncselekmények során kell fellépni a bűnelkövetőkkel szemben, hanem a médiavisszhangot alig kiváltó termény-, baromfitolvajlások, zsebtolvajlások, falopások elkövetőivel szemben is. Ha ez azzal jár, hogy megbírságoljuk azokat a tengődőket is, akik megveszik a lopott fát, hát akkor járjon azzal!

3. A kisebbségi önkormányzati rendszert fel kell számolni! (Leginkább azért, mert nem hiszem, hogy ténylegesen hasznossá lehetne tenni). Ez a rendszer jelenleg semmi másra nem jó, mint felmutatni külföld felé, hogy nálunk bizony létezik egyfajta kisebbségi autonómia. Nem, nem létezik. A kisebbségi önkormányzatoknak a beleszóláson kívül más jogkörük nincs, és erős a gyanúm, leginkább egyáltalán nem szólnak bele a "nagyok" dolgába. Nem véletlen, hogy a napi hírekben rendszeresen a cigány kisebbségi önkormányzatok szerepelnek, nem szlovákoké, nem a görögöké, nem a horvátoké. A cigány kisebbségi önkormányzatok kiáltanak egy-egy eset kapcsán legelőször rasszizmust, függetlenül attól, hogy ismerik-e a valós tényállást, vagy sem. Ugyanakkor az ilyen médiamegjelenésekkel legalizálják a létüket.
Másrészt azért is hasznos lenne ennek a rendszernek a felszámolása, mert az OCÖ megalakulása körüli viták veszekedések verekedések eltűnnének a köztudatból. Valamint eltűnne Kolompár Orbán is. Mert tényleg az a hazai cigányság érdeke, hogy olyan képet kommunikáljanak a többség felé, miszerint ők egy olyan csoport, ahol a ( most már csak volt) alelnök bújkál a börtön elől, vagy vádat emelnek az OCÖ elnöke ellen? Tényleg hiányzik az a négyévenkénti verekedésekbe fajuló elnökválasztási vita?

4. Szemétbe a multikultival! Gondolom mindenki számára ismert az a mondás, miszerint "Te is más vagy, te sem vagy más!" Nos, ez óriási tévedés. Nem abban hasonlítunk, hogy mindenki különbözik a másiktól, hanem van egy általánosan elfogadott normarendszer, egy viselkedési illemkódex, amit mindenki, vagy legalábbis az emberek nagy zöme elfogad. Maga a normarendszer kritizálható ugyan, ám ez még nem ment fel az elfogadása alól. És tegyük hozzá, hogy ennek a normarendszernek nem eleme a tömegközlekedési eszközökön utazók vegzálása, nem eleme a tanárok bántalmazása, nem eleme késsel járni szórakozni, nem eleme fizetés nélkül távozni, és a pultoslány fejét a pultba verni. Tegyük hozzá, hogy ezek etnikus sajátosságoktól függetlenül elítélendő cselekedetek, azonban (és a folytatás helyett álljon most itt három pont a mondat lezárásául)...
Ideje leszámolni azzal is, hogy létezik a cigányoknak egy speciális kultúrája. Ha létezik is, évtizedeken, de akár éveken belül el fog tűnni. A cigány gyerekeket nem a hagyományos kultúra szerint szocializálják már, mert vagy beilleszkedtek (vagy legalább próbálnak) a szülők, és akkor a többségi normák mentén zajlik a szocializáció, vagy pedig inkább a tévé szocializálja a gyerekeket. Tessék végigsétálni Pesten, vagy bármelyik magyarországi nagyvárosban. A cigányok életkörülményei és viselkedése nem a hagyományos értékekre hasonlít, hanem sokkal inkább az amerikai filmekben látható gettókra.

5. A "megélhetési szociológusokat" el kell tüntetni! Népszerű és (valószínűleg jogos is) az a vád a társadalomtudományok honi képviselőivel szemben, hogy problémafelvetéseik és megoldási javaslataik egy budai, budapesti íróasztal mögül születnek, azaz a helyzetet inkább a régi szakirodalomból ismerik, mintsem empírikus tapasztalataikat összegeznék. Ezt a metódust már csak azért is el kell tüntetni, mert mint fentebb megjegyeztem szerintem a hagyományos cigány kultúra már nem, vagy esetleg csak nyomaiban létezik. Innentől kezdve mindaz, amit húsz-harminc, vagy akár csak tíz éve írtak, a mai helyzet szempontjából egész egyszerűen szemét.
És visszautalva a PC-re egy kicsit, már csak azért is le kell számolni a PC beszédmóddal, mert ez akár hátráltathatja is a tényfeltáró, problémamegoldó tanulmányok megszületését, még akkor is, ha adott szociológusban volna hajlandóság terepmunkára, a viszonyok feltárására.

6. Vágóhídra az oktatás szent tehenével! Ha már kitértünk a szociológusokra, akkor illik kitérni az általuk legfőbb megoldásként javaslott eljárásra is, az iskolázottság emelésére. Persze, üdvözítő, ha minél több cigány végzi el a nyolc általánost (nem túlkorosként!), ehhez a továbbiakban is ragaszkodni kell, és az is üdvözítő, ha minél többen szereznek valamilyen szakképesítést is. Ugyanakkor ez utóbbi mit sem ér, ha aztán hazamegy és azzal szembesül, hogy nem kap semmilyen munkát. Így nem történik más, mint hatalmasat csalódik az iskolarendszerben, és a saját gyerekeinél már nem fogja erőltetni a bizonyítványszerzést. Ideje lenne az elképzelések közé némi pragmatizmust is csepegtetni, és papír helyett inkább piacképes szakmát adni a cigányok kezébe, esetleg olyan programokat indítani, amelyek elősegítik a munkaerőpiaci reintegrációjukat. Ez utóbbinak két feltétele is van:

7. Ne akarjuk a cigányságot integrálni! Ez most gondolom furcsán hathat, azonban munkaerőpiaci szempontból mi értelme van csak a cigánysággal, vagy csak és kifejezetten egy csoporttal foglalkozni? Nem a cigányságot kell a munkaerőpiacra visszavezetni, hanem azoknak a régióknak a lakóit, ahol a cigányság zöme él, amely régiók gazdasága gyenge, és amely régiókban lakók ugyanúgy nehezen találnak maguknak állást, mint a cigányok. Ez tulajdonképpen egy átfogó vidékfejlesztést, vidékintegrációt jelent, ebből nem hagyhatjuk ki a nem cigányokat, csak azért, mert nem cigányok. Elvégre a diszkrimináció tiltva vagyon, nemde? Szóval a mondat helyesen így hangzik: Ne csak a cigányságot akarjuk integrálni!

8. Ellenőrzést! A munkahelyteremtő programok jellemzően állami beruházások, állami kedvezmények, vagy civil szervezetek révén valósulhatnak meg. Tudjuk jól - ha máshonnan nem, hát Kolompár Orbán és Bihari József révén (az elsőt állami támogatások megkurtításával vádolják, a másodikat ugyanezért ítélték el), hogy az integrációs programok során folyósított állami pénzek igen alacsony hatékonysággal kerülnek felhasználásra. És nem csak idén, nem csak tavaly, hanem már hosszú évek óta. Ezt a felelőtlen állami költekezést meg kell állítani, még akkor is, ha esetleg pártérdekeket sért. Az, hogy az állami beruházások hogy működnek, ha máshonnan nem is, de az M6-os autópálya építéséből jól tudjuk. Nem csak a cigányok, hanem mindannyiunk érdeke az, hogy az állami pénzek felhasználását szigorú ellenőrzés kísérje.

9. Magasakat alulra! Meg kell érteni, hogy Budapestről, a Parlamentből ezt a helyzetet nem lehet kezelni. Nem lehet egyetlen, vagy akár több törvénnyel az ország különböző szegleteinek problémáit orvosolni. Más megoldási eljárások szükségesek mondjuk Békés megyében, mint Budapesten, vagy Győrben. A törvényhozásnak nem orvosolni kell a létező problémákat, hanem egy olyan törvényi keretet kell biztosítania, amelyen belül mozogva egy jól és átfogóan képzett szakembergárda (esetleg lokálpatrióta érzelmekkel és tudással) képes egy-egy régió, vagy település problémáira megoldást találni, elősegíteni, szervezni, kontrollálni a civil kezdeményezéseket, kezelni az esetleges konfliktusokat. Erre speciel nagyon jó volna a kisebbségi önkormányzati rendszer, azonban ehhez az kellene, hogy a kisebbségi önkormányzatokban ne cigányok, hanem szakképzett cigányok és/vagy nem cigányok vegyenek részt. Ehhez viszont a kisebbségi önkormányzati rendszer radikális, és lássuk be, kifejezetten a cigányságra szabott átalakítása szükségeltetne, ennek viszont én nem látom reményét, hiszen erre olyan politikai összefogás és egyetértés lenne szükség, mint a 15%-os adókulcsú képviselői költségtérítési átalányra, szóval ezesetben inkább tényleg töröljük el. (Egyébként a magasanképzett szakemberek minél alacsonyabb szinten történő foglalkoztatása nem újdonság, már régen feltalálta az EU, el is nevezte szubszidiaritásnak).

10. Látszódjék az akarat! Ez egész egyszerű. Látszódjék a cigányokon, hogy megpróbálják befogadni a többségi normákat, próbálnak azok szerint élni, a nem cigányokon pedig, hogy ezt próbálják értékelni.

Ennyi. Arról lehet vitát nyitni, hogy ezek a változtatások szükségesek-e, vagy valamilyen teljesen más jellegűek, én a magam részéről ezek mellett teszem le a voksomat. Azonban arról nem lehet vitát nyitni, hogy szükségesek-e a változtatások. Nem lehet, mert ha nem történik hamarosan valami, akkor később szavak és viták helyett az öklök, bicskák, lőfegyverek fognak a konfliktusban dominálni. És amikor tényleg etnikai alapon történik majd a gyilkosság, már késő lesz beszélni, nem fognak használni a szavak.

Márpedig Magyarország ma leginkább egy lőporos hordóra hasonlít, amelyen üldögélve kedélyesen lóbáljuk a fáklyát. Egyszer mindenképp robbanni fog, és ha robbanni fog, akkor legelőször az etnikai törésvonalak lángolnak fel.

Nos, a szó elmondatott. Részemről az utolsó.

De mindannyiunk érdekében remélem, hogy csak részemről az utolsó.

26 komment

Címkék: romapolitika

A bejegyzés trackback címe:

https://hangorienidiocc.blog.hu/api/trackback/id/tr53931770

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Arkhimédész 2009.02.09. 21:23:02

Jól szóltál.

Örülök, hogy elmondtad.

Szia.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.10. 00:26:59

kár, hogy csak az utolsó :-(
én még belevenném, hogy amelyik romának sikerül is a "kitöré2 a létező ellenállással szemben, az utána legtöbbször nem csak menekül abból a közösségből, ahonnan származik, hanem meg is tagdja - pont az ott trónoló köztörvényes vagy gazdasági bűnözők miatt.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2009.02.10. 10:32:06

Hát, olvassátok el a blogokon a hozzászólásokat. Nem látom értelmét a szájtépésnek, addig, amíg ténylegesen nem történik valami, mert csak kedélyborzolás lenne. Ezért (is) hallgat a romablog, de optimista lévén azt mondom, hogy egyelőre. Legalábbis bízom benne, hogy csak egyelőre.
Megtagadja, igen, és tkp. ők járnak a legrosszabbul, mert a nagyközönség számára ettől függetlenül cigányok maradnak (akik közelebbről ismerik adott illetőt, azoknak persze nem), miközben az a közösség, ahonnan származik, már nem tartja cigánynak. Ergo valami óriási bizonytalanságban lebegnek egész életükben.

Arkhmédész,

Köszi.

bs395 · http://killtheradical.blog.hu 2009.02.13. 08:04:20

vona gábor nyulaitól ments meg uram minket.
kolompár meg jobban tenné, ha feladná magát.
nyilatkozni nagyon profin tudnak, vagy profin szerkesztik meg utólag.

morpho 2009.02.14. 03:57:10

Egy picit nem figyelek oda oszt máris leírod,amire gondolok.Üdítő színfolt a sok mocskoscigánylelőnideazonnal poszt között.Kár,hogy utópia,de akkor is!

morpho 2009.02.14. 04:00:33

Egy pillanatra nem figyelek oda,oszt máris leírod,amire gondolok.Üdítő színfolt a sok mocskoscigánylelőnideazonnal idióta poszt között.Kár,hogy nagyrészt utópia,de akkor is!

morpho 2009.02.14. 04:01:27

Egy pillanatra nem figyelek oda,oszt máris leírod,amire gondolok.Üdítő színfolt a sok mocskoscigánylelőnideazonnal idióta poszt között.Kár,hogy nagyrészt utópia,de akkor is!

morpho 2009.02.14. 04:02:28

Egy pillanatra nem figyelek oda,oszt máris leírod,amire gondolok.Üdítő színfolt a sok mocskoscigánylelőnideazonnal idióta poszt között.Kár,hogy nagyrészt utópia,de akkor is!

morpho 2009.02.14. 04:17:21

Hűha,ezt most azért nagyon odapakoltam.Ha gondolod még írok pár variációt.

phaidros 2009.06.30. 19:37:07

Persze címoldal az nem lett.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.06.30. 22:46:31

1. Te is máshogy beszélzs más társaságban. A PC arra való, hogy (általában) egy politikus ne sértsen meg embereket csupán a véleménye kinyilvánításával. Mert ha megsért, akkor az a csoport eleve ellenséges lesz vele, és (nem szavaznak rá, meg) nem is hallgatják meg, noha talán nem is mondana hülyeséget.

2. Oké, akkor ha átmész a piroson, vágják le a lábadat, többet úgysem tudsz átmenni. Mert ez a zero tolerancia ám.

3. Oké, rögtön szólhatsz is Slotának, hogy ő jól csinálja, ne legyen a szlovákiai magyar kisebbségnek sem semmilyen önkormányzata.

4. Ld. első pont, Slotának igaza van, vagy csak a magyar multikultit kel felszámolni? Ekkor engem is ki lehet utasítani, hiszen nyolcadrészt német, tizenhatodrészt pedig szlovák vagyok. Ja, mellesleg mit értesz kultúra alatt? Mert a falusi és a nagyvárosi is más kultúra. De ha jóindulatú vagyok, akkor is, a normarendszer változik. A szüleink számára normális volt, hogy egy pár nem csókolózik a villamoson. Mi megengedjük.

5. Egyetértek. A megélhetési szociológusokkal, bankárokkal, politikusokkal és megmondóemberekkel mind "le kell számolni". Mondjuk én egy kicsit píszíbben mondanám :)

6. Teljesen egyetértek, az előzőpontok alapján nem is gondoltam volna, hogy ilyen értelmeset is tudsz írni.

7. Összekevered a gazdasági és kulturális integrációt. A cigányságot kulturálisan, az elmaradott területeket pedig gazdaságilag kell integrálni.

8. A korrupció felszámolása. Igen, csak ezzel nem mondtál semmi újat.

9. A szubszidiaritás nem azt jelenti, hogy a magasan képzett embereket foglalkoztassunk alacsonyabb szinten, hanem hogy egy feladat irányiítása a lehető legalacsonyabb szinten történjen, ahol a lehető legtöbb kompetencia megtalálható, mindaddig, amíg egy magasabb, integráltabb szint hatékonyabban nem tudja elvégezni a feladatot. Amit írtál, az többé-kevésbé ez, de semmi köze ahhoz, hogy ki milyen képzettségű.

10. Te odamentél akkor az _összes_ cigányhoz, és megnézted, látszódik-e rajtuk? Egyátalán hogy képzeled ezt el? RÁ van írva a homlokukra, hogy "akarom", vagy majd te eldöntöd?

Remélem válaszolsz a kérdéseimre, mert szerintem ez a poszt pontosításra szorul, hiszen vannak benne jó ötletek, csak látszik, hogy vaskos előítéleteid vannak a cigánysággal kapcsolatban, valamint nem néztél utána annak, amit mondtál. Ezt nem "bántásból" írom, mert tényleg, az 5, 6!, (7), 8, 9 jó meglátás.

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2009.07.01. 09:59:08

@hatláb:
1. De ha a PC eljut odáig, amit az Szdsz és a jogvédők egy jelentős része eddig művelt, ti. hogy gátolja a probléma megnevezését - mert akkor rasszista az ember -, akkor a PC inkább káros. Ráadásul lenne megoldás is, pl. cigányok helyett cigányok bizonyos csoportjairól beszélni.

2. A láblevágás talán egy kicsit durva, de a zéró tol. valóban azt jelenti, hogy megbüntetik akár a gyalogost is, ha piroson megy át. Szerintem a KRESZ a gyalogosokra is vonatkozik.
Egyébként szerinted a megélhetési bűnözés elfogadható dolog?

3-4. Nem érdemes párhuzamot vonni a határon túli magyarsággal, ti. míg a cigányság nagyobbik része évszázadokon keresztül egyfajta társadalmon kívülálló - vándorló - életmódot folytatott (először Kádáréknak sikerült a magyarországi teljes cigányságot ténylegesen letelepíteni, még nincs ötven éve sem), addig a határon túli magyarok csak kb. kilencven éve kerültek kisebbségbe, és nem voltak jelentős életviteli különbségek a magyarok és a nem magyarok között.
Ja, a kultúra az tényleg folyamatosan változik, de ettől még mindig van egyfajta közös alap.
(A kisebbségek kulturális autonómiája másképp is megoldható, a jelenlegi rendszer_tényleg_nem jó semmire.)

5-6: Akkor ez kimarad.

7: Nem keverem, a kult. int. elsődleges feltétele a gazd. int. De akkor ez most hogy van, különös tekintettel a négyes kritikára?

8. Ezt el lehet úgy mondani, hogy újnak tűnjön? :)

9. A honi cigányság meglehetősen heterogén csoportokból áll össze, és integrálásuk meglehetősen komplex problémakört jelent. Ezt minél alacsonyabb szinten kell kezelni, pont a cigányság heterogenitása miatt, de nem állíthatunk oda "sima" közalkalmazottakat, hanem olyan embereket kell(ene) képezni, akik képesek egy adott régió gazdasági-kulturális-politikai-stb. jellemzeőit összefüggően kezelni. Pl.: Egy oktatásszociológus inkább az iskolázottságot akarja erősíteni, egy falugazdász inkább munkahelyeket teremteni, egy KMB-s inkább a rendőri felügyeletet erősítené, stb. De olyan emberek kellenek, akik ezeket a problémákat egyszerre tudják kezelni, akik tudják, hogy hova kell inkább erősebb rendőri jelenlét, és hol kell inkább az iskolázottságot erősíteni, stb.

10. Miért kéne odamenni az összes cigányhoz? Bőven elég csak azokhoz, akikkel találkozok.

11. Nem előítéleteim vannak, mert forgolódtam közöttük elég sokat. És éppen ezért nincsenek velük kapcsolatban romantizáló elképzeléseim sem, mint Indiából jöttek, vagy színes ruhákban ülnek a tábortűz mellett és énekelgetnek.
Van a cigányoknak egy csoportja, amelyik alapvetően bűncselekmények elkövetéséből akar megélni, és a rasszizmus pajzsot tolják maguk előtt, ha esetleg rendőri intézkedést foganosítanak ellenük.
(Egy példa: van a környékünkön egy cigány család, amolyan betörői-orgazdai tevékenységi körrel. Pár éve a megyei kommandó csapott le rájuk, aztán, ha jól tudom, a Fókuszban sírták el, hogy a rendőrök milyen rohadt rasszisták - egyébként a rendőrök egy része tényleg az, de asszem ez náluk a munkájukból fakad. Ja, igen az a család azóta is jól van, szabadon, köszönik szépen).

_nakian 2009.07.01. 13:45:36

@hatláb:
Szia,
ezt írod:
"Remélem válaszolsz a kérdéseimre, mert szerintem ez a poszt pontosításra szorul, hiszen vannak benne jó ötletek, csak látszik, hogy vaskos előítéleteid vannak a cigánysággal kapcsolatban, valamint nem néztél utána annak, amit mondtál."

Nem tisztem védeni senkit maga helyett, csak jelzem, hogy miért ez az egyik blog a kb. háromból, amit rendszeresen figyelek. Mert VÉD-nek van egy másik, igen elhanyagolt blogja is, ezen a címen: rroma.blog.hu/, ahol megpróbálja körbejárni a kérdést. Nem tudom, van-e még ilyenféle blog, ahol nem cigány emberek próbálják megérteni, mi is történik, hogyan és miért születnek az előítéletek. Nem mindenben értek egyet VÉD-del, de ez nem baj, a lényeg, hogy szerintem igen építően áll a kérdéshez.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.07.01. 23:15:44

neee, elveszett kommentem, mindjárt írok újat. @#$˘!

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.07.01. 23:19:22

1. Igen, sajnos ma ez a helyzet. De talán azért is, mert Magyarországon szinte csak azzok mernek nyíltan beszélni a cigánykérdésről, akik evvel együtt a kollektív bűnösséget hangsúlyozzák. Persze, mndig odateszik a végére, hogy "ez nem mindre igaz", de ez kevés. Cigányok bizonyos csoportjairól pedi esik szó, például az ÉK-Mo.-n élő, lehetetlen munkakörülmények között létező cigányokról. Ezen próbálnak meg segíteni a vidékfejlesztést célzó intézkedések, most tekintsünk el attól, milyen hatkonyak (nem azok). e igen, meg kell különböztetni a cigányok csoportjait, mint ahogy semmilyen embercsoportró sem lehet általánosítva beszélni, magas politikai szinten.

2. Noha a bűnözés rossz dolog, büntetendő, nem vitatom, én mégis azt gondolom, a bűneseteket nem önmagukban ell nézni. Volt egy eset, egy kislány megölte az őt megerőszakoló és megverő nevelőapját. Asszem Gönz Árpád kegyelmet addott neki. Hasonló a helyzet a megélhetási bűnözéssel is. A lopás bűn, de ha nekem éhezne a gyerekem, én is lopnék, persze ha nincs más lehetőség. És ezekben az elszigetelt borsodi falvakban tényleg nagyon kevés lehetőség van. Ezzel csak azt akarom mondani, hogy nem jó, ha a zéro tolerancia jegyében megítélés nélkül vágunk sittre minden bűnözőt, ami nem csak nem humánus, de nem is hatékony. Munkahelyet nem teremt.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.07.01. 23:30:14

3-4.: Akkor az "újravndorlás" óta a letelepedésre való idejük kevesebb a cigányoknak, mint a felvidéki magyarság "integrációjára" adott idő, nem?
Komolyra fordítva a szót, a kulturális külnbség az kulturális különbség, bármelyik aspektusából nézzük. A cigány kultúra azon elemeit, melyek nem az egységes európai értékek ellen vannak, meg kell tartani, szerintem jó, ha sokszínű a társadalmunk. Sokak szerint a lopás az életükhöz tartozik. Ha ez így lenne, ezt a kulturális tulajdonságot el kellene tüntetni. Persze itt is áll a kérdés, hogy ki mondja meg, melyiket kell eltüntetni, és melyiket kell megtartani.

7. Igen, ezt egy kicsit hülyén fogalmaztam meg. Alapvetően 4. Az lenne a lényeg, hogy a multikultu megmaradjon jó értelemben, azaz ne is tartsák a lopást normálisnak (szerintem amúy sincs így) de mégis zenélhessenek mulatósan.

8. Oké, csak azt hittem ide az új gondolataid írtad le.

9. Teljesen egyetértek azzal, amit írtál, csak a szubszidiaritás nem ezt jelenti. De amúgy teljesen igazad van, én még most arra gondoltam, hogy mi lenne ha közülük "emelnének ki" egy koordinátort, aki nemcsak hogy jól ismeri a helyi viszonyokat, de még hallgatnának is rá a többiek.

10. És akkor hogyan határozod meg, hogy van-e bennük akarat, vagy nincs?

11.Olvastam más bejegyzéseidet is, így revidiálnom kell az álláspontomat. Nem előítélet, csak elfogultság, ami ha tényleg ennyit konfrontálódtál a cigányokkal, teljesen érthető, csak szerintem meg kell próbálni felülemelkedni a személyes sérelmeken. Nem egy elefántcsonttoronyra gondoltam, itt is meg kell találni a jó öreg arany középutat. Legyenek is saját tapasztalataim, meg ne is legyek elfogult.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.07.01. 23:32:37

@_nakian: Tényleg üdítő kivétel a blog a sok dögöljönmegazösszescigáy özött, még így is elfogult. Tudom, ne legyek naív.

_nakian 2009.07.02. 09:10:45

@hatláb:
Így van, ne legyél naiv. De semmivel kapcsolatban ne. Vannak egyrészről a cigányokkal foglalkozó szervezetek, alapítványok - több ismerősöm dolgozik ilyenekben -, másrészről a hihetetlen előítéletek, a bűnbakkeresés. Ezenkívül iszonyú kevés "civil", aki nem tartozik egyik kategóriába sem. Boszorkányüldözés folyik, lásd még www.youtube.com/watch?v=qvzNfKvIG9s
Najó. A többit úgyis tudod. :)

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2009.07.02. 11:19:31

@hatláb:
2. Mint ahogy a megélhetési bűnözés elismerése sem teremt igazából új munkahelyeket. Bár az kétségtelen, hogy a problémát elsősorban a munkahelyteremtés oldja meg.

Multikulti: Alapvetően azt mondja ez a hozzáállás, hogy a különböző kultúrájú emberek majd baromi jól és nagy egyetértésben élnek majd egymás mellett, ha kialakítunk/kialakulnak olyan terek(et), ahol majd találkozni tudnak. Nyugat-Európában - ahol azért lényegesen nagyobb kult. különbségek vannak, mint nálunk pl. az ex-gyarmatok bevándorlói miatt - már bebizonyosodott, hogy ez baromira nem működik. (Ld. pl. fejkendő-vita). A ny.-eu-i nagyvárosokban amerikai típusú etnikai negyedek (horribile dictu: gettók) alakultak ki, a pár évvel ezelőtti párizsi forrongás is ilyen első-, másodgenerációsok lakta negyedből/gettóból indult, akik jellemzően ugyanúgy ki vannak zárva az ottani munkaerőpiacról. De nehezebben tudnak érvényesülni az biztos.
A problémát az jelenti, hogy a különböző etnikumú-kultúrájú emberek békés-nyugodt együttélésére még nem igazán létezik megnyugtató válasz. A multikulti nem működik, és az amerikai olvasztótégely sem. Márpedig a globalizáció miatt a kultúrák folyamatosan keverednek. Egy réteg mindig hajlandó lesz asszimilálódni - főleg, ha hosszútávú munkalehetőséget tud szerezni, azonban egy másik réteg inkább visszanyúl majd "ősei" kultúrájához, akár radikalizálódhat is. A kulturális integráció alapját-mértékét itt is inkább az munkaerőpiaci integráció határozza meg.
(Megjegyzés: a globalizáció alapvetően földrajzilag különíti el egymástól a fogyasztást és a termelést. Míg régebben a termelés legalább uazon országon belül zajlott, mint a fogyasztás, manapság a termelés egyre inkább húzódik kelet felé, míg keletről jelentős munkaerő húzodik nyugat felé (hiszen a multicégek sem képesek Kínában, vagy Indiában mindenkinek munkát adni), ahol viszont pont a termelés eltávolodása miatt beszűkül(het) a munkaerőpiac. Ez valami "ördögi kör"-szerűség).
Egyébként a sokszínű társadalom az tényleg jó, és életképesebb, de egy közös alapot meg kell találni. Hogy ki mondja meg, mi a közös alap? Hát asszem majd az élet, vagy a történelem, vagy a jövő.

A kultúra meglehetősen tág fogalom, kb. negyedóra alatt legalább 10 féle meghatározását lehetne előkeresni a netről, most maradjunk annyiban, hogy a kultúra alatt egyfajta íratlan szabály-, normarendszert, társadalmi szerződést, adott szituációkhoz, kontextushoz rendelt viselkedési módok tárháza.
Nincs semmi baj azzal, ha egy cigány zenél, de ha pl. villamoson, vagy hajnal kettőkor egy belvárosi utcán zenél, azzal annál inkább. És jelen esetekben baromira nem érdekel a kultúrájuk.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.07.04. 20:20:07

@Vérszegény éjszakai dúvad: Persze, nem. De ha elismerik, hogy (szerintem főleg) emiatt lopnak a tipikus cigány-lakta régiókban az emberek, akkor a problémát a megélhetési viszonyok javításával próbálnák megoldani, viszont ha azt mondjuk, hogy valaki azért bűnöző, mert cigány, akkor a problémát etnikai oldalról akarjuk megoldani. Tudom, hogy te nem így gondolod, de nagyon sokan igen. Hogy hogyan lehetne az életszínvonalat ezeken a területen javítani, azon nálam sokkal okosabb emberek régóta ötletelnek.

A multikulti azokon a helyeken nem műkködik, ahol:

1. a kulturális különbségek nagy vagyoni különbségekkel társulnak

2. a kétféle kultúra nem a kezdetektől fogva él együtt (na jó, ez nem teljesen igaz, pl. mi és a norvég-lapp viszony az élő példa rá, de az általad említett Fro. és No. nem küzd olyan régóta a
problémával.)

3. Ugyan közel egyáshoz, de mégsem keveredve élnek a különböző kultúrák (pl Erdélyben a nem ceausescu-féle betelepített románok és a székelyek-szászok, vagy akár svájci olaszok-németek-franciák)

Én most éppen egy eléggé multikultis élethelyzetben vagyok, nálunk működik a dolog, de természetesen rengeteg eltérés van a mi együttélésünk, és az általános között. Szerintem elsősorban akkor alakulnak ki gettók, akkor nehezedik meg az együttélés, ha a két csoport kölcsönösen tart egymástól, illetve fél, hogy a másik csoport jogainak elismerésével a saját esélyei romlanak. Pl. Frankfurtban senki sem néz ki egy feket bankárt, mindenki jár sushi-bárba, meg salsa kurzusra, mindenki hihetetetlenül toleráns. Hogy miért? mert senkinek sincs semmiféle hátrány abból, ha egy olasz étterem, vagy egy kínai üzlet nyílik, hiszen a legtöbbjük degeszre keresi magát. Meg persze ehhez kapcsolódik az is, amit mondtál, ott senkinek sincs gondja a "munkaerőpiaci integrációval".

Az amerikai olvasztótégely szerintem működik, nekem az amerikaiak (igaz mind fehér) azt mondták, már semmilyen megkülönböztetés nem éri a négereket, ami biztosan nem igaz, de nem hiszem, hogy olyan nagyfokú intolerancia lenne feléjük. Most a mexikóiakkal van baj, de ők más téma. A multikulti meg nem azt jelenti, hogy elfelejtjük a kuturánkat vagy hogy nem gondoljuk hogy a miénk a legjobb, egyszerűen csak elfogadjuk a többit. A bajorok is lenézik a poroszokat és vica versa, de etől még nincs baj az integrációval.

Hmm... ezen a globalizáció-termelés-fogyasztás dolgon még nem gondolkodtam. Hogy érted azt, hogy kelet felé húzódik a termelés? Mármint az biztos, hogy a képzetlen munkaerőt igénylő iparágak termelése igen, de ha mondjuk pénzben nézzük, akkor még mindig NY-EU termel a legtöbbet. (Persze ez nem mond ellent a munkaerő-elméletednek.) Szerintem főleg azért jönnek ide a vendégmunkások, mert jobban lehet keresni, nem az otthoni munkahiány az ok, bár ezt csak gondolom. Meg aztán általában azoka a munkákat vállalják el, amit a helyiek nem tennének (ezért török az összes takarító Németországban). És ahogy te írtad, inkább egy európait vesznek föl egy munkára, mint egy bevándorlót, akkor elvileg ha egy német akarna vécésnéni lenni, simán kiütné a nyeregből az összes törököt. Bár tudom, ez nem ennyire egyértelmű.

Nyilván egy közös alap kialakításával az egyéni kultúrák veszítenek a sajátjukból, de én vállalnám ezt az áldozatot. (Annak ellenére hogy egyre hazafiasabb vagyok, minél több időt töltök távol Magyarországtól)

Ismered Isaac Asimov: Alapítány köteteit? Abban van szó egy Gaia nevű bolygóról, mint a legéletképesebb társadalomról.

hatláb · http://ebenci.blog.hu 2009.07.04. 20:22:28

@_nakian: Persze, hiszen nehéz kívülről szemlélnünk a saját gondjainkat. Az apartheid megítélésében biztosan könnyebb lenne pártatlannak maradni.

Pont ma történt, hogy meséltem egy lengyel és egy amerikai lánynak, hogy nálunk végül akkor nem büntetik a holokauszttagadást. A lengyel fel volt háborodva, az amerikai helyeselte. Gondolom nem kell megmagyaráznom, miért.

_nakian 2009.07.04. 21:41:20

@hatláb:
Nekem az egésszel annyi csak a bajom - és lassan átmehetnénk a romablogra :) -, hogy ma a kilenc és fél (!) éves fiam közölte velem, amikor a másságról beszélgettünk, hogy persze hogy lop egy cigány ember, ha nem adnak neki munkát azért, mert cigány. És én csak álltam és kérdeztem, hogy ezt kitől hallotta, mert nem akartam elhinni, hogy ezt ő a nem egészen tízéves agyával felfogja és megérti (nyilván azt nem, hogy ez milyen mélységű probléma), felnőtt emberek meg nem. Oké, én beszélek nekik sokat arról, hogy némá, milyen hülye nénik-bácsik vannak, akik csak azért utálják a másikat, mert másmilyen színű a szeme, de azért szerintem ha ő látja az összefügést az előítélet és az előítéletből fakadó következmények között, akkor a nála 15-20-30-50 stb. évvel idősebb emberek is megérthetnék. És ez megijeszt, hogy nem...

Egyébként mélyen nem hiszek az objektivitásban, meg is kapom a magamét ezért gyakran, és olyan ember létemre, akinek a felmenőinek a 70-80 %-a maradt ott haláltáborokban, egyetértek a holokauszttörvény elutasításával. Ugyanis ma is megvan minden eszköz arra, hogy az uszítást, a másik sértegetését büntessék, és nem teszik. Ez az alkotmánymódosítás egy strigula lett volna mindössze, hogy lám, ők TETTEK valamit. Na nem. Tessék betartatni a törvényt mindenkivel egyformán. Az viszont szomorú, hogy nem ezért nem fogadták el, nem az érvek és ellenérvek csaptak össze, hanem ez is a politikai csatározások áldozata lett. Ez viszont gusztustalan. És még a nyelvüket is kiöltik, beeee, mi azérsemszavazukmeeeeg... :(

Vérszegény éjszakai dúvad · http://hangorienidiocc.blog.hu 2009.07.08. 08:21:17

@hatláb:
uff, bocsánat, erről most egy kicsit elfeledkeztem.
Szóval Gaiát ismerem persze, én/mi, de nagyon nem szeretnék ilyen dologban élni (persze, ha már benne vagy, lehet mást gondolsz).

Amerika: az a probléma az olvasztótégellyel, hogy bár látszólag egyenlőséget teremt (pl. a filmekre vonatkozó kvótatv., vagy mi), gyakorlatilag azonban a szegregációt a mobilizációs lehetőségek korlátozottak a kisebbségek előtt. A társadalmi piramisban a feketék zöme azért alul található.

A multikulti ott nem képes működni leginkább, ahol nem két-, de sokféle kultúra próbál meg együttélni. Azaz a világvárosokban, hiszen a bevándorlók elsődleges célpontja az iparilag fejlettebb, nagy népességű városok, mint Róma, Berlin, Párizs, Madrid, Barcelona, stb. Márpedig leginkább itt kéne működnie.
süti beállítások módosítása